tirsdag 18. oktober 2011

Blogg et kart

På LinkedIn-gruppen Geomatikk Norge har det vært en lang diskusjon om hvordan man enkelt kan lage webkart. Samfunnsgeografen Anne Aaby  spør i en tråd om "Kan jeg bruke OSM til å lage en forenklet visualisering av Gardermoen-regionen?" Det kan man jo selvfølgelig! Tråden viser noen forslag, her er et til:

Siden jeg har få data fra Gardermoen så har jeg dratt til et merkelig hjørne av internett: der hvor data er gratis! Normalt i Norge så er data ikke helt åpne alltid, man må enten være medlem av Norge Digitalt eller betale. Merkelig nok er oljebransjen unntatt denne ordningen, oljedirektoratet deler villig ut alle sine data gratis.Jeg er litt usikker på hvordan man fant ut at de med mest penger (oljå) skal slippe å betale mens de med minst(kommuner etc.) må betale. Javel. Men noen ildsjeler deler ut dataene sine gratis! På hotell.difi.no kan offentlig ansatte legge ut data som de selv er eiere av. Å legge ut data er gratis, og det er gratis å bruke dataene.

Her gikk jeg altså inn, klikket meg fram til en oversikt over idrettsanlegg i Norge og lastet dem ned i csv-format. Det gikk dårlig! Det som burde vært 60000 anlegg ble bare til noe over 200. Så jeg sendte feilmelding og gikk til kilden: www.idrettsanlegg.no Der fant jeg 60000 idrettsanlegg. De er publisert som en liste.
For å få de inn i et kart må jeg gjøre en del ting med dem: Først åpne i excel, fjerne rare tegn og mellomrom fra headere og så åpne tabellen i ArcMap.

ArcMap er en del av ArcGIS, ESRI's GIS-programvare. I Norge er Geodata, hvor jeg jobber, distributør. ArcGIS er en relativt dyr og omfattende programvare. Man har ofte fått en ikke-kommersiell enbrukerlisens til ca 5000 kr. Dette har endret seg i det siste. ESRI har et mål om at alle skal kunne få GIS, og alle distributørene må bare henge seg på. Dermed kan man få kjøpt ArcGIS i et år + en haug med extensions + Geodatas cacher for bare 990kr! Utrolig. Link her: http://bit.ly/qXn9WX Det er sånn passe tungvint å kjøpe, du må skrive under på en avtale der du blant annet fraskriver deg muligheten for å bruke dette kommersielt. Men det er ikke ofte man får lov å bruke software for >100000kr for en tusenlapp!

Inne i ArcMap høyreklikker jeg på tabellen og velger "Display XY data...". (Etter å ha lagt til et basemap - Open Street Map f.eks.) Jeg velger UTM_Nord som X og UTM_Øst som Y og inne i kartet spretter det opp... 60000 punkter utenfor Norge, utenfor Europa, faktisk ikke i denne verden i det hele tatt. Det er jo fordi jeg tok feil; X skal være øst og Y skal være Nord selvfølgelig. Pinlig. Det som jeg så var jo at noen av idrettsanleggene faktisk havnet på riktig plass kun når jeg tok koordinatene feil vei. Det betyr nok at datasettet ikke er helt uten feil. Dataene er lagt inn i projeksjon UTM sone 33 N, datum WGS84. For å skjønne hva de kodene betyr må du helst studere geomatikk. Eller så kan du spørre meg om hjelp.

Jeg vil vise frem dataene i ArcGIS online, som er sky-GIS'et til Esri. For å få til det kan jeg ikke ha mer enn 1000 features i hver datafil jeg laster opp. Jeg velger ut kun data fra Oslo og finner 2350 anlegg. Disse deler jeg i tre biter, lagrer som shape-filer. Shapefilene zipper jeg slik at de er klare til opplasting til ArcGIS.com.

ArcGIS.com krever at du er medlem. Innmelding er gratis. Jeg klikker new map, velger Open Street Map som bakgrunnskart og laster opp de tre filene ved å velge "Add" og "Add layer from file".
Det er enkelt å finne ut hvordan laget symboliseres. Alle mine anlegg er røde. I tillegg har jeg lagt til en popup som er slik at når du klikker på en av de røde rundingene kommer det opp en del informasjon om anlegget. Jeg lagrer kartet etter at jeg har satt share-verdien til public. I share-dialogen kan jeg og få en html-embed-kode slik at jeg kan legge til kartet i denne bloggen. Jeg anbefaler forøvrig å klikke på linken "View Larger Map" for å få bedre utbytte av kartet.


View Larger Map

Oppsummert: Det er lett å vise frem dataene dine i ArcGIS.com. Det finnes noen begrensninger der, spesielt på antall features du vil vise. ArcGIS Desktop er billig(men ikke gratis) og gjør det lett å publisere data i kart.

Om du vil gjøre det samme som jeg akkurat gjorde og du ikke får det til, ta kontakt: helge.astad@geodata.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar