søndag 1. juli 2012

HIRL er Google+ sin killer app: Google+ uka i Oslo

Google+ blir stadig vekk nevnt som Facebooks arvtager eller Googles måte for å ta over verden på. Et begrep som er mye brukt og som diskuteres flittig er om hva som er Google+ sin killer app, det vil si hvilken av funksjonene til Google+ er det som gjør at Google+ vil vinne markedet for sosiale medier. Google hangouts har vært nevnt, Google search og Google events. Her skal jeg prøve å forklare at HIRL (Hangout in Real Life) er den faktiske killer appen. 


Denne uka har vi feiret at Google+ er et år gammelt. Google+ åpnet en invite only registrering den 28. juni 2011. Jeg var ikke med fra begynnelsen, men 30 juni posta jeg denne posten om at jeg gleda meg til Tour de France. Så jeg kom to dager for seint, men var allikevel tidlig ute i Norge. Siden da har mye skjedd, nå har jeg over 4000 følgere og denne uka var jeg en av medarrangørene på Google+ dagen.

Pub-HIRL
I Oslo var det flere arrangementer denne uka. Det hele starta på tirsdag med Renommé sin Pub-HIRL!

HIRL står for "Hangout in Real Life" som altså betyr å møtes i virkeligheten. Og det gjorde vi! det var et beinhardt opplegg, med kun 30 minutters opphold på hver bar og strenge beskjeder om å drikke opp før vi gikk til neste bar. Litt uvanlig for Google+, som er ganske mannsdominert, var det mye flere jenter enn gutter her uten at det satte noen demper for stemningen.
Her kan du se litt av hvor gøy det er:
Rapbandet Ditre holdt en bitteliten konsert for oss på en av barene også!

6 timers direkte tv-sending
Dagen etter var det klart for Googles utviklerkonferanse I/O 2012. Direkte.tv holdt en 6-timers direktesending med kommentarer og live streaming fra konferansen. Der fikk jeg også lov å uttale meg, som erfaren plusser og nettverks/sirkelbygger samt for å reklamere for Google+dagen som skulle være den 29. juni.
Her er klipp med reklame for Google+ dagen:



Google+dagen
Google+dagen var 29. juni. Den startet med photowalk i regnet. Se en del av bildene her. Masse flotte bilder. Det gjenstår å se hvem som vinner de tre konkurransene, der beste bilde kan vinne gavekort på 5000,- fra Japan Photo. Etter photowalken møttes vi på utestedet Fugazi hvor Morten Myrstad holdt et slags talkshow: først prat med de tre fotografene Kjetil Greger Pedersen, Trond Lindholm og Gunnar Kristian Kopperud om hvordan de bruker Google+, så et overraskelsesinnslag: hangout med Madcon! De ønsker å bruke Google+ mer og har allerede 1500 følgere. Etterpå var det min tur med prat om hvordan bruke sirkler for å bygge mer liv i strømmen på Google+. Jeg fikk flere spørsmål fra salen om hvordan Madcon kan samle en fanbase på Google+. Mye god diskusjon, men så ble vi avbrutt av en hangoutforespørsel: Madcon ville ha oss med ut på scenen på VG-lista på Rådhusplassen! De bar laptopen ut blant publikum: 100000 mennesker som vinket til oss! Veldig artig. Kvelden fortsatte med drikk og prat.

HIRL er Google+ sin killer app
Mange skiller mellom de forskjellige sosiale mediene ved å skille på hvilke relasjoner som er viktige i de forskjellige mediene. Det sies at facebook har fokus på familie og venner, altså nære relasjoner. Her er fokuset på vennskap og kjennskap, og altså på det sosiale. Med Google+ har det vært sagt at her er fokuset på interesser. Gode søkeverktøy og sirkler gjør at man lett finner mennesker med like interesser som deg, og så er altså koblingene basert på interesser, ikke tidligere kjennskap eller vennskap. Dette har jeg også ment, men etter denne uken, allerede etter pub-hirlen til Renommé skjønte jeg at Google+ ikke bare samler folk med felles interesser, men de gjør det lettere å bli venner! 


Hvilke fremmede mennesker?
Det å møte fremmede for første gang kan for mange være ganske spennende og for noen rett og slett skummelt. Men når jeg møtte opp på Aku-aku og Fugazi så var det jo ikke ukjente! Dette var folk som jeg først hadde sjekket at hadde flere like interesser som meg, jeg hadde diskutert med de og kommentert på deres poster. Flere av de hadde jeg chattet med en til en, og jeg hadde møtt de på hangouts. Det betyr at jeg har snakket med dem, sett ansiktene deres og på en måte allerede tatt meg en øl med de! Så når vi møttes på HIRL så var dette mennesker som jeg allerede kjente! Sjelden er det god stemning ute på byen! De fremmede menneskene var allerede mine venner!


P.S. Jeg har endelig fått laget en Google+ page for Geodata AS. Sjekk den ut her: Geodata

1 kommentar:

  1. Hei Helge!

    Dette var en topp uke! Nye venner, gode nyheter og fest og morro. Helt enig: HIRL er Google+ sin killer app. Vel talt!

    SvarSlett